Nedostatek serotoninu a noradrenalinu a špatný pocit

Brak serotoniny

Špatný pocit nás často dovádí k šílenství. Aby nás neustálá skleslost nedovedla k depresi, měli bychom se zamyslet nad tím, co je její příčinou. Špatná nálada je projevem mnoha onemocnění. Nálada jako na houpačce může vypovídat o potížích se štítnou žlázou nebo s tlakem. Za to, jak se cítíme, jsou do značné míry odpovědné hormony a neurotransmitery. Když je jejich hladina příliš nízká, dochází v organismu k procesu deregulace. V případě, kdy lékař u nás nezjistil problémy s krevním tlakem ani onemocnění štítné žlázy, může být špatný pocit projevem nedostatku serotoninu nebo noradrenalinu. Oba hormony zodpovídají za naši náladu a chuť do života. Když je jejich syntéza narušena, téměř okamžitě ztrácíme dobrou náladu. Co hrozí, pokud nízká hladina hormonů přetrvává, a jak jejich nedostatek doplnit? CO dělat, když nás zasáhne nedostatek serotoninu?

Role serotoninu a noradrenalinu v organismu

Serotonin a noradrenalin jsou hormony a neurotransmitery. To znamená, že jde o sloučeniny zodpovědné za tok informací mezi buňkami nervové soustavy. Tak zvané neurotransmitery mají vliv na celou řadu procesů. Především ovšem působí na práci nervové soustavy. Díky serotoninu a noradrenalinu jsme schopni soustředit se. Nedostatek cenných sloučenin vyvolává závažné potíže se soustředěním. Lidé, u nichž je hladina noradrenalinu velice nízká, jsou často nepozorní. Neurotransmiter silně působí na oběhový systém. Díky smršťování cév se noradrenalin podílí na nárůstu arteriálního krevního tlaku. Při jeho nedostatku může docházet k hypotonii, tedy k nízkému tlaku. Serotoninu se lidově říká hormon štěstí. To proto, že tento neurotransmiter zodpovídá za to, jak se cítíme. Při správné hladině neurotransmiteru se častěji usmíváme, a méně často si děláme starosti. Pro dobrou náladu se musíme starat o udržování optimální hladiny obou hormonů. Nedostatek kteréhokoliv z nich vede k závažným poruchám.

Nedostatek serotoninu a noradrenalinu – co při něm hrozí?

Serotonin a noradrenalin mají obrovský vliv na to, jak se cítíme. Nedostatek prvního hormonu vede ke zhoršení nálady. Při nízké hladině druhé sloučeniny se zase objevuje oslabení. Dlouhodobý nedostatek neurotransmiterů vede ke vzniku depresivních stavů. Když je syntéza hormonu narušena, častěji pociťujeme smutek a zoufalství. Špatná nálada ve spojení s celkovým zeslábnutím organismu vedou v extrémních případech k rozvoji pokročilé deprese. Lidé, u nichž dochází k nedostatku serotoninu nebo noradrenalinu, mohou pociťovat úzkosti a také stálý neklid. Špatný pocit ve spojení s neustálým pociťováním strachu mohou svědčit o dystymii. Jak dystymie, tak deprese s neurotickým pozadím jsou závažná onemocnění. Jejich léčba může trvat roky. Aby nedošlo k rozvoji nemocí, musíme si pravidelně nechávat kontrolovat hladiny hormonů. Zvláště, pokud pociťujeme projevy jejich nedostatku.

Nedostatek serotoninu – projevy

Může být za špatným pocitem nedostatek serotoninu v našem mozku? Projevy vyskytující se u většiny osob se sníženou hladinou hormonu naznačují, že ano. Nedostatek neurotransmiteru přináší mnoho symptomů, nejčastěji týkajících se nervové soustavy. Lidé, kterým chybí serotonin, mívají náladu jako na houpačce. Někdy se u nich objevují sklony k agresivitě. Nízká hladina hormonu štěstí může vést k dlouhodobému poklesu nálady. Stálý smutek vede v extrémních případech k rozvoji deprese. Z tohoto důvodu bychom se po zaznamenání prvních projevů nedostatku serotoninu měli co nejrychleji vypravit k lékaři. Specialista určí diagnózu a napoví, jak dodat tuto nesmírně důležitou látku do organismu. Lidé mající co do činění s nedostatkem neurotransmiteru mají poměrně často snížené sebehodnocení. Neustálé naříkání na svůj vzhled může vést k obsesi nebo nervovému zhroucení. I přes stálou ospalost mohou mít lidé se sníženou hladinu hormonu štěstí problémy s usínáním. Únava zase vede k potížím se soustředěním.

Mezi ostatní projevy nedostatku serotoninu se řadí:

  • zvýšený pocit hladu,
  • chuť na sladkosti,
  • chronický stres,
  • panické stavy.

Nedostatek serotoninu – příčiny

Lidé mající potíže se správnou hladinou serotoninu často přemýšlejí, co je příčinou jejich potíží. K poruchám produkce neurotransmiteru může docházet při držení nevhodné diety. Pro syntézu hormonu štěstí je nezbytný tryptofan. Tato aminokyselina je egzogenní, což znamená, že ji organismus sám neprodukuje. Aby hladina serotoninu setrvala na optimální úrovni, musíme se postarat o to, aby v našem jídelníčku nechyběly zdroje tryptofanu. Specialisté se domnívají, že ke vzniku nedostatku serotoninu může docházet, když jíme příliš málo bílkovin. Všeobecně se přijímá, že na proces syntézy tohoto neurotransmiteru má vliv fyzická aktivita. Ke snížení hladiny hormonu štěstí může docházet u lidí, kteří vůbec nesportují.

Jak zvýšit hladinu serotoninu?

Existuje několik způsobů, jak zvýšit hladinu serotoninu. První z nich spočívá ve změně stravy. Už jsme se zmínili, že pro syntézu hormonu štěstí je zapotřebí tryptofan. V případě nedostatku neurotransmiteru je nezbytné uchýlit se k potravinám, které v sobě obsahují cennou aminokyselinu. Hodně se toho mluví o tom, že s udržováním správné hladiny serotoninu pomáhá čokoláda. Během pojídání sladkostí pociťujeme potěšení, což vůbec není náhoda. Pravidelná konzumace hořké čokolády je dobrý způsob, jak si zlepšit náladu. Musíme ale mít na paměti, že sladkosti v sobě mají mnoho kalorií, takže by se neměly jíst ve velkém množství. Při nedostatku serotoninu se doporučuje fyzická aktivita. Podle názoru odborníků sportování organismus stimuluje ke zvýšené produkci hormonu štěstí. Podstatné je, že u fyzicky aktivních lidí dochází také ke stimulaci syntézy ostatních neurotransmiterů. V případě nedostatku serotoninu se vyplatí věnovat sportům, během nichž se uvolníme. Pozitivní vliv na organismus mají třeba plavání nebo jízda na kole. Zajímavé je, že ke zvýšení hladiny hormonu štěstí dochází také během sexuálního styku. Někdy změna stravy a životního stylu nestačí. Pak musí lidé s nedostatkem hormonu štěstí navštívit lékaře. Při zjištění deprese specialista s největší pravděpodobností předepíše farmaceutika, která pomáhají stabilizovat jeho hladinu.

Strava u osob s nedostatkem serotoninu

V případě nedostatku neurotransmiteru jako je serotonin, stojí za to poněkud pozměnit svůj jídelníček. K produkci hormonu štěstí je nezbytný tryptofan. Egzogenní aminokyselina, jak říká její název, není v organismu syntetizována. V souvislosti s tím ji musíme dodávat zvenčí. Skvělým zdrojem aminokyseliny jsou potraviny bohaté na bílkoviny. Tryptofan najdeme především v mléčných výrobcích a libovém mase. Ovšem bohaté jsou na něj také produkty rostlinného původu, jako semena luštěnin nebo dýňová semínka. Domníváme se, že se hladina serotoninu může zvýšit, když sníme čokoládu. Nesmíme ale zapomínat, abychom po sladkostech nesahali příliš často. Pro zachování zdraví a pěkné postavy je na místě vybrat si hořkou čokoládu a vysokým obsahem kakaa. Lidé, u nichž byl zjištěn nedostatek serotoninu, by se měli častěji uchýlit k potravinám, jak jsou:

  • mléko,
  • tvrdé sýry,
  • měkké sýry,
  • tofu,
  • vejce,
  • drůbež (především kuřecí a krůtí maso),
  • cereálie,
  • celozrnné pečivo,
  • hnědá rýže,
  • fazole,
  • brokolice,
  • ořechy,
  • semínka,
  • klíčky,
  • ananas,
  • banány.

Nedostatek noradrenalinu – projevy

Část symptomů nedostatku noradrenalinu se překrývá se symptomy nedostatku serotoninu. První z hormonů ovšem ve větší míře zodpovídá za úroveň únavy organismu, druhý za náladu. Už jsme se zmínili, že noradrenalin ovlivňuje krevní tlak. V případě jeho nedostatku může docházet k hypotonii. Nízký tlak se projevuje zeslábnutím organismu a chronickou únavou. Hypotonie může vést až ke mdlobám. Lidé, u nichž je hladina noradrenalinu poměrně nízká, mají často problémy se soustředěním. Potíže koncentrovat se jsou obzvláště obtěžující při práci. Při nedostatku neurotransmiteru přestává nervová soustava správně fungovat, což zase vede k snížení citlivosti. Podobně jako v případě nízké hladiny serotoninu může deficit noradrenalinu vyvolat panické stavy. Dlouhodobé narušení syntézy neurotransmiterů se podílejí na vzniku deprese a dystymie. Tyto nemoci se pojí s neustálou ospalostí a podrážděním. Lidé, kteří mají dlouhodobé problémy s tím, jak se cítí, by měli vyhledat lékaře. V opačném případě jim poruchy mohou komplikovat běžné fungování.

Jak zvýšit hladinu noradrenalinu?

Hladina noradrenalinu do značné míry závisí na aplikovaném jídelníčku. Ke vzniku nedostatku neurotransmiterů může docházet v důsledku vedení nezdravého způsobu života. Na syntézu sloučenin má negativní vliv třeba nedostatek pohybu a nevyvážená strava. Pro produkci noradrenalinu jsou nezbytné aminokyseliny, jako jsou fenylalanin a tyrosin. Ty se nacházejí hlavně ve vysoceproteinových potravinách. Například fenylalanin najdeme v drůbeži a mléčných produktech. Lidé, kteří každý den pociťují silnou únavu, by měli jíst více sýrů, vajec a také ryb. Změna jídelníčku pomáhá s léčbou nedostatku neurotransmiterů, ale ne vždy umožňuje úplné odstranění problému. Když nízká hladina noradrenalinu přetrvává déle, je bezpodmínečné vyhledat lékaře. V případě, kdy specialista rozezná depresivní stav, bude nezbytné zahájení farmakoterapie. Antidepresiva mají za úkol zvýšit hladinu noradrenalinu a také serotoninu. Jejich působení je velmi silné, proto jsou dostupné výhradně na lékařský předpis. Při užívání farmaceutik nesmíme zapomínat na pravidelné kontrolní návštěvy, které lékaři pomohou určit, jestli daný typ léků přináší pozitivní léčebné efekty.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *